2010. december 6., hétfő

A testi sérültek

A testi sérültek nem hülyék, pedig sokan azt hiszik. Régen én is azt gondoltam, pedig végtaghiányos vagyok. De lehet csak magamból indultam ki.

Számtalan sorstársamat éri megkülönböztetés mássága miatt. Diszkriminálják őket negatívan és pozitívan egyaránt.  Egyesek közülünk nagyon is észrevétlen el tudnak vegyülni a tömegekben, másoknak ez nehezebben megy. Bizonyos ismertetőjegyek, mint a kerekes szék, végtaghiány, kis test magasság, sánta, lomha járás, bolondos tekintet túl nagy színt ad, az amúgy is elég színes társadalomnak. Van aki néz minket, van olyan is aki nem, sőt, feltűnően nem.
Jártam már úgy mikor megtudták , fogyatékossággal rendelkezem, akkor valahogy máshogy álltak hozzám. Barátnőm nagynénje például kijelentette, hogy egészséges emberhez csak egészséges társ való. Elhittem neki, hiszen senki sem akar senkit megfertőzni náthával, ha nem muszáj, és azt se igazán szeretném, hogy ha valakivel kezet fogok annak, hirtelen felindulásból leessen a lába. Az nem való. Azóta a kedves anyósjelölttel megszakítottam a kapcsolatot, mert nagyon rosszul főz (csoda, hogy eddig életben maradt) és nagyon sunyi a tekintette.

Más. Egyszer kiváltottam egy parkolóigazolványt valami hivatalban, ahol egy középkorú nő megkérdezte tőlem, tudok-e írni. Rögtön arra gondoltam, vajon ennyire látszik rajtam, hogy előző este iszonyatosan berúgtam, vagy tényleg értelmi fogyatékosnak néznek.

Amúgy rajtam feltűnően nem látszik, hogy bajom lenne. Néha én is percekig elgondolkozok a tükör előtt állva, most mi is van. De van olyan is, hogy órákig lábatlankodok, míg megtalálom önmagam egy részét.

Nincs okom azért panaszra. Én is megszólok mindenkit, akit csak lehet.

Ennek ellenére a testi sérültek élete nem csupán játék és mese. A nagy gonosz Országos Egészségügyi Pénztár sokunk életét megkeseríti lehetetlen finanszírozási rendszerével. Ahhoz, hogy két lábbal a földön járjak, a támogatások ellenére 300 ezreket kell és kellett kifizetnem a protézisekért, és az egyéb tartozékokért, elhasználódó kiegészítőkért .
Azóta tudom, egy mankó, vagy kerekesszék se sokkal olcsóbb.


Én mindenkit arra biztatok, ha az utcán meglát egy sérültet, ne menjen el mellette szó nélkül, hanem fogja meg a gombját, mert szerencsét hoz.

http://serendip.brynmawr.edu/sci_cult/courses/emotion/thomas.jpg


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése