A görög mitológiában
az istenek hírnöke, de egyiptomi vonatkozásban
is felelhető Thotként, kit az istenek írnoka- és az írás
megalapítójaként tartottak. Hasonlóan Henochoz, egy vízözön előtti
korszakról számol be, és leírja azon katasztrófának történéseit
is (az se kizárt, hogy Hermész, maga Henoch volt). Mindenesetre
nagyon sok arcot és nevet tulajdonítanak neki.
Nagy Sándor uralkodása
alatt találtak rá mumifikált tetemére, melynek kezében a híres
hermetikus műve a Tabula Smaragdina volt. Ezt alkimista és
okkultista szövege miatt évszázadokra betiltották és a belőle
táplálkozó írásokat és feldolgozásokat elrejtették, vagy
megsemmisítették a korabeli uralkodók parancsára.
Hermész célja az ember
spirituális valóságának felfedése volt, mely egyesek szerint
sikerült is. Belőle táplálkozik a kései hermetikus mágia, az
okkultizmus is. Mivel korábban inkább az ember és a kozmosz
viszonyát mutatta be a munkássága, a középkorra sikerült magába
olvasztania a kabbalát, a ji-kinget, az asztrológiát, tarotot és
más egyéb gyakorlati filozófiai rendszert. Ez nem hogy nem tette
kaotikussá az egészet, hanem sikerült egy olyan ösvényt vágnia
a világképébe, mely többféle embertípust is sikeresen bevonzott
a hermetizmus művészetébe.
http://visionaryrevue.com/webmedia2/jofmedia/jof.herm.first.407x548.jpg |
Hermész maga volt a
Világ Ember archetípusa, mely állt egy isteni és egy sátáni
részből. Mindkét jellemvonás megtalálható volt benne,
egyensúlyban a jó és a gonosz is. A hermetizmusban tehát
megválasztható, hogy milyen ösvényt jár a tanonc, a teljességet
választja-e, avagy megragad egy mágikus szinten, a saját anyagi
kielégítése céljából (azaz isteni mágiázik, mely az isteni
renddel összhangban cselekszik, vagy emberi mágiát használ, azaz
varázsol személyes érdekek céljából) . A fokozatos beavatások
által, mely mindig a gyakorló fejlettségétől és
rátermettségétől függ és függött, nyílnak meg azok a kapuk,
melyek az okkult titkokat felfedik.
Maga a mágia is, egyik
legrégibb magyar szavunkból származik, a magból, amiből
kicsírázik egy új dolog, amihez egy belső tűz kell, a máglya.
Tehát, egy olyan művészet, ami összhangban az akarattal változást
idéz elő. A megfelelő fajtájú és mértékű erővel, a
megfelelő módon. Erre a módra kell csupán csak rájönnie az
embernek, mert ahogy Jézus is mondta:
„Aki keres, ne hagyja abba a
keresést, míg csak nem talál, és ha találni fog, zavarba jön
majd, amikor zavarba jön, csodálkozni fog és a mindenségen
uralkodni.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése