A média által
kiszivárogtatott, jövőt illető trendekről igyekszem egy nem
teljes körű összefoglalót nyújtani. Ugyebár bizonyos termék,
amolyan igényfelmérés miatt sokszor, azaz szinte mindig ránk
köszönnek a filmekből, elsősorban persze a sci-fikből.
Ennek több oka van,
egyrészt be akarják vezetni ezeket. Vannak dolgok, amiket
mindenképpen, mert ezek elengedhetetlenek a társadalmi,
szociológiai struktúra könnyebb kezelhetősége miatt. Gondolok
most például Orwell, 1984 című alkotására, ahol a Nagy Testvér
figyel, s követni kell a fő irányvonalat a benne élő embernek,
különben a rendszer kizárja önmagából, rosszabb esetben
elpusztítja azt illetőt, aki nem azonosul. Ez jelen világunkban
sincs másképp, csak itt a szürkeséget felváltotta a minden
érzéket lekötni kívánó színkavalkád, és propaganda, mely
süvít felénk minden olyan felületről, mely képernyővel,
kijelzővel rendelkezik. Ahol az „egyéni kedvelések” egy
masszát alkotnak, bezárva ezzel az embereket a trendek világába,
az aktuális divat hullámzó örvényébe, hogy a Hullám Gerjesztők
minél inkább uralják a tömegeket.
A piac ma az
információrobbanás határát súrolja. Az okostelefonok, tabletek
világa azonnali hozzáférhetőséget nyújt a Mátrixba, ami talán
most még nem a filmhez hasonlít, de az alapok már le vannak
fektetve. Persze a Kiválasztott árnya még várat magára, nincs
igény s nincs mód a rabság felszámolására, mert a jelenlévő
földi politikai diktatúra emberiség elleni közönye elől remek
búvóhelyet jelent a polgárság számára a virtuális világ.
A szerverfarmoknak és a
fejlett optikai hálózatoknak hála megjelent a Felhő is, ami már
az új világot sejteti. Már különösebb gépigény se szükséges
ennek az eléréséhez, hiszen minden számítás ebben a dologban
zajlik le. Elég egy net képes mobileszköz és kitárul a világ. A
határvonal is kezd elmosódni, hiszen egyszerre látja az ember az
„igazi világ” és a kiterjesztett valóság állapotát. Ezért
fektetődik most nagy hangsúly az okos szemüvegre, mely rögtön
információval fogja bombázni a lélek tükrét, illetve az
átlátszó mobiltelefonra, mely által a használó még
rutinosabban fog tájékozódni egyszerre a két világban. Az
átlátszóság ezáltal teremti meg az átláthatóságot.
Elviekben. De hát ebben élünk, talán ezzel nem is mondtam
újdonságot. A filmekből is visszaköszönnek ezek a dolgok, a
miniatürizálás, a készülékekből előtörő holografikus
szimbólumok, amik folyamatosan dolgoznak a háttérben.
Ám nézzünk néhány
példát. A robotika fejlődik. Az exoskeleton, azaz robotruha, amit
a hadsereg is fejleszt, és ami már megjelent Japánban is, mint
idősek hétköznapjait segítő eszköz már rég dominál a science
fictionben. Olyan művégtagokat gyártanak és mű szerveket
növesztenek jelenleg is, ami elmossa lassan a határokat ember és
gép között. Ezért nem véletlen az se, hogy a gondolatvezérlésre
alkalmas, és érzelmeket szimuláló programokat alkotnak a nagy
tech vállalatok. Ez persze a rászorulóknak nagy előny, de
hatalmas változásokat okozhat, ha ez bárki által elérhetővé
válik. Mindig is igény volt a test formázásra, gondolok ezalatt,
a koponyatorzításokra, a heg és tinta alapú tetoválásokra, vagy
a barokkot jellemző fűzőkre, mely a nőket mesterséges sonkává
alakította. A botox, az ajakfeltöltés, és a szilikon mellek
tömeges megjelenése is ezt mutatja.
A kutyáknak, öregeknek
és gyerekeknek beadott bőr alatti mikrochipekről inkább nem ejtek
szót. Az új bankkártyákról, az új fizetési rendszerről se,
amihez már nem is kell különösebben semmi extra, csak egy
mozdulat és megtörténik a tranzakció.
A televíziók kijelzői
egyre precízebb felbontással rendelkeznek, emellett persze a 3D is
előretört. A hologram még persze nem olyan, mint a Csillagok
Háborújában, de ezt is megvalósították már akár színpadon,
akár valamilyen műsorközvetítés során.
Jöjjön néhány jövőre
utaló technológiai felsorolás a 2011-s, 2012-s filmtermésekből:
Lopott idő (2011) :
karba épített számláló, ami az aktuális vagyont mutatja és
ennek kiürülése azonnali halált okoz, nem mellesleg az a vicc,
hogy ez most is így van, akinek nincs pénze egyszerűen éhen hal.
Ebben a filmben is egy mozdulat elég volt a tranzakcióra.
Limitless (2011): a fő
elem egy tudattágító drog, mely megnöveli az agy erejét, azaz
szuper intelligens lesz tőle az ember és minden átláthatóvá
válik.
Prometheus (2012): ez
különlegesen érdekes, mert megfogalmazódik az ősi fajok iránti
felkutatásra való igény, akik minket teremtettek saját magukból.
Emellett a filmből megtudhatjuk, hogy 2090-re lesz intelligens
android ember, holografikus kivetítő, fejlettebb robotsebész kabin
(ami már most is készül), illetve olyan űrhajó, mely képes más
csillagrendszerbe eljutni, hála energiaforrásainak is hibernáló
kapszuláinak. A benne fellelhető űrruha mellesleg eléggé
hasonlít a Nasa által készített, lassan bevezetésre kerülő
testvéréhez. Az ősfaj bioorganikus fegyvereiről, űrhajóiról
inkább nem teszek említést.
http://www.iainclaridge.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/05/prometheus.jpg |
Tron (2011): A virtuális
világba való belépés, és ezen világokban létrejövő élet
lehetőségét vázolja.
De nem akarom tovább
folytatni a nyers felsorolást. Az időutazástól kezdve, az
ok-okozati törvényekig bezárolóan, a szuper hatalommal rendelkező
emberekig mindenről tesz említést az elmúlt két év mozija.
Ez volt hát a mai
agymenetem, szép napot kívánok, és még szebb jövőt, ahol
esetleg megtalálja a számításait a kedves olvasó.
Folytatása következik...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése